مرجع گردشگری تارا با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و هتلداری، این وبلاگ بر آن است که شما را بیشتر با این مقوله آشنا سازد و در صدد آن است که جدیدترین و آسانترین راههای رزرو هتل که در قرن حاضر به عنوان رزرو آنلاین هتل معروف است را به شما معرفی کند. شما میتوانید با ورود به سایت گردشگری تارا http://tourismpedia.ir/ که دارای نرم افزار رزرو آنلاین هتل است به راحتی با دیدن هتلهای شهر مورد نظر، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و در با پرداخت اینترنتی اتاق مورد نظر خود را رزرو نموده با آرامش به سفر بروید. شرکت تارادیس، نویسنده نرم افزار رزرواسیون آنلاین هتل، سفری خوش و با آرامش را برای هموطنان عزیزمان آرزو دارد. tag:http://taratourism.mihanblog.com 2018-04-19T10:44:48+01:00 mihanblog.com تهران زیبا 2018-04-16T20:03:27+01:00 2018-04-16T20:03:27+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/197 تارا توریسم تهران زیبا . آدم دلش می سوزه واسه تهران که زیباست ولی در هاله ای پوشیده مانده ...هاله ای از کشمکش همه چیز . تهران طفلک زیباییش درهم شده و کمتر آن حس آرامش یادآور می شود از تهران  تهران زیبا . آدم دلش می سوزه واسه تهران که زیباست ولی در هاله ای پوشیده مانده ...هاله ای از کشمکش همه چیز . تهران طفلک زیباییش درهم شده و کمتر آن حس آرامش یادآور می شود از تهران 

]]>
نوروز صادر می کنیم 2018-03-26T17:40:01+01:00 2018-03-26T17:40:01+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/196 تارا توریسم هر کس هر کشور چیزی صادر می کند و ما فرهنگ صادر کردیم و می کنیم. اگر بدانید که نوروز را ما صادر کردیم و امروزه در دنیا نوروز ارج نهاده می شود و سنت بیشتر کشورهایی با پیشینه ایرانی است.  هر کس هر کشور چیزی صادر می کند و ما فرهنگ صادر کردیم و می کنیم. اگر بدانید که نوروز را ما صادر کردیم و امروزه در دنیا نوروز ارج نهاده می شود و سنت بیشتر کشورهایی با پیشینه ایرانی است. 

]]>
اسپندارمذگان 2018-02-19T20:42:01+01:00 2018-02-19T20:42:01+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/195 تارا توریسم اسفندارمذماه روز پنجم آن روز اسفندارمذ است و برای اتفاق دو نام آن را چنین نامیده اند و معنای آن عقل و حلم است و اسفندارمذ فرشته ی موکل به زمین است و نیز بر زن های درستکار و عفیف و شوهردوست و خیرخواه موکل است و در زمان گذشته این ماه بویژه این روز عید زنان بوده و در این عید مردان به زنان بخشش می نمودند و هنوز این رسم در اصفهان و ری و دیگر بلدان پهله باقی مانده و به فارسی مردگیران گویند…آثار الباقیه عن القرون الخالیهابوریحان بیرونیچاپ دیبا ، ۱۳۹۰صفحه ی ۳۰۴در اسطوره های همه ی ملل، زن و زمین هر دو نم اسفندارمذماه روز پنجم آن روز اسفندارمذ است و برای اتفاق دو نام آن را چنین نامیده اند و معنای آن عقل و حلم است و اسفندارمذ فرشته ی موکل به زمین است و نیز بر زن های درستکار و عفیف و شوهردوست و خیرخواه موکل است و در زمان گذشته این ماه بویژه این روز عید زنان بوده و در این عید مردان به زنان بخشش می نمودند و هنوز این رسم در اصفهان و ری و دیگر بلدان پهله باقی مانده و به فارسی مردگیران گویند…
آثار الباقیه عن القرون الخالیه
ابوریحان بیرونی
چاپ دیبا ، ۱۳۹۰
صفحه ی ۳۰۴

در اسطوره های همه ی ملل، زن و زمین هر دو نماد باروری و زایش بوده است .
از آنجایی که در ایران در فصل آخر سال شروع به کاشت درختان و گیاهان می کردند ، به امید جوانه زدن در بهار و رویش و میوه دادن، جشنی برای طلب نزول نعمت و رویش از دل زمین برپا می کردند.
این جشن علاوه بر ستایش زمین و باروری همراه با ستایش از زنان بوده .
باشد که زین پس اسپندارمذگان را نه روز عشق، بلکه صرفا روز زن بنامیم .

دلیل اختلاف نظر در روز ۵ اسفند و ۲۹ بهمن
از آنجایی که در تقویم زرتشتی ۱۲ ماه داشتیم که هر ماه ۳۰ روز بوده است و پنج روز آخر سال را ، پنجه می نامیدند.
هر روز در هر ماه اسم ویژه ای داشته . مثلا روز پنجم هر ماه اسپند با نامیده می شد .
اما پنج روز آخر سال نامی نداشت و آن را هدیه ای از سوی خداوند می دانستند. اما در تقویم جلالی که توسط حکیم عمر خیام و گروهی از دانشمندان تنظیم شد، شش ماه اول سال ۳۱ روز و پنج ماه دوم سال ۳۰ روز و ماه آخر ۲۹ روزه شد. لذا به دلیل ۳۱ روزه بودن ماه ها، در نیمه ی دوم، هر روز، ۶ روز به عقب بر می گردد که در این صورت ۵ اسفند تقویم دینی با ۲۹ بهمن تقویم جلالی مطابقت دارد.

]]>
برف برف نو سلام 2018-02-01T11:24:04+01:00 2018-02-01T11:24:04+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/194 تارا توریسم برف نو! برف نو! سلام، سلامبنشین، خوش نشسته‌ای بر بامپاكی آوردی ای امید سپید! همه آلودگی‌‌ست این ایاماین روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی است و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند. چرا حسی که با برف تجربه می کنیم فرق داره با حس های دیگه؟ًو چه زیباست نشان از انتخاب داره نشان از برگزدین این لذت  برف نو! برف نو! سلام، سلام

بنشین، خوش نشسته‌ای بر بام

پاكی آوردی ای امید سپید! همه آلودگی‌‌ست این ایام

این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی است و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند. 

چرا حسی که با برف تجربه می کنیم فرق داره با حس های دیگه؟ً
و چه زیباست نشان از انتخاب داره نشان از برگزدین این لذت 

]]>
بهمنگان 2018-01-20T20:51:36+01:00 2018-01-20T20:51:36+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/193 تارا توریسم جشن بهمنگان در روز دوم بهمن ماه و به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار مى گردید. این عیدى بود كه در آن روز طعام مى پختند و بهمن سرخ و بهمن زرد بر كاسه ها مى افشاندند.»در حال حاضر به دلیل تغییراتى كه در گاهشمارى ها به وجود آمده است روز دوم بهمن ماه كه بهمنگان بوده است به۲۶ دى ماه تغییر كرده و در تقویم ها ثبت شده است.در ترجمه «خرده اوستا» چنین آمده است: «در جشن بهمنگان، ایرانیان به مناسبت این كه امشاسپند بهمن در جهان مادى نگهبان چارپایان سودمند است از خوردن گوشت پرهیز مى كنند.ایرانیان قدیم این روز جشن بهمنگان در روز دوم بهمن ماه و به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار مى گردید. این عیدى بود كه در آن روز طعام مى پختند و بهمن سرخ و بهمن زرد بر كاسه ها مى افشاندند.»

در حال حاضر به دلیل تغییراتى كه در گاهشمارى ها به وجود آمده است روز دوم بهمن ماه كه بهمنگان بوده است به۲۶ دى ماه تغییر كرده و در تقویم ها ثبت شده است.در ترجمه «خرده اوستا» چنین آمده است: «در جشن بهمنگان، ایرانیان به مناسبت این كه امشاسپند بهمن در جهان مادى نگهبان چارپایان سودمند است از خوردن گوشت پرهیز مى كنند.
ایرانیان قدیم این روز را به احترام آن جشن مى گرفتند و شادى مى كردند و خود را براى پیروى از صفات پسندیده آن كه راهنماى پیشرفت و سعادت است، آماده مى ساختند.» (جشن هاى باستانى ایران/ على خوروش دیلمانى)

ابوریحان بیرونى در آثارالباقیه در مورد جشن بهمنجه چنین مى نویسد:
«روز دوم آن روز بهمن عید است كه براى توافق دو نام آن را بهمنجه نامیده اند؛ بهمن نام فرشته موكل بر بهایم است كه بشر با آنها براى عمارت زمین و رفع حوایج نیازمند است و مردم فارس در دیگ هایى از جمیع دانه هاى ماكول با گوشت غذایى مى پزند و آن را با شیر خالص مى خورند و مى گویند كه حافظه را این غذا زیاد مى كند و این روز را در چیدن گیاهان و كنار رودخانه ها و جوى ها و روغن گرفتن و تهیه بخور و سوزاندنى ها خاصیتى مخصوص است و بر این گمانند كه جاماسب وزیر گشتاسب این كارها را در این روز انجام مى داد و سود این اشیا در این روز بیشتر از دیگر روزهاست.» (آثارالباقیه _ ص ۳۵۰)
ابوریحان در كتاب التفهیم خود آورده است: «بهمن نام گیاهى است كه اكنون در اطراف خوزستان و دشت میشان مى روید. ایرانیان در روز جشن این گیاه را با شیر مخلوط مى كردند و مى خورده اند.» (اصل و نسب و دین هاى ایرانیان باستان/ عبدالعظیم رضایى/ ص ۴۹۹)
چنانكه از عبارت ابوریحان و اسعدى توسى برمى آید، بهمن نیز نام گیاهى است كه به خصوص در جشن بهمنجه خورده مى شده كه به رنگ سفید یا سرخ و به شكل زردك بود. (یشت ها _ جلد اول/ ابراهیم پورداوود/ ص ۹۰)
امروز نیز بین مردم ما در زمستان به خصوص ماه بهمن خوردن برف و شیره مرسوم است و معتقدند كه خاصیت دارویى دارد.

]]>
میلاد اکبر 2017-12-26T21:44:29+01:00 2017-12-26T21:44:29+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/192 تارا توریسم یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.آنان ملاحظه می کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می توانستند استفاده کنند. این ا یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.
آنان ملاحظه می کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاهتر می شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند. بدین سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است. در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، ص 255، از روز اول دی ماه، با عنوان خور نیز یاد شده است
ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.
 سفره شب یلدا، «میَزد» نام داشت و شامل میوه های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، لُرک که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می شد.در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک های گوناگون، خوراک مقدس مانند «می زد» نیز نهاده می شد.
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه های البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید می نشستند. برخی در مهرابه ها (نیایشگاه های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود این موضوع را نیروهای متخاصم با ایرانیان نیز می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی به طور موقت متوقف می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ به صلح طولانی و صفا تبدیل شده است.


]]>
چله شو 2017-12-07T19:56:02+01:00 2017-12-07T19:56:02+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/190 تارا توریسم چله شو - یلدا در مازندران شب یلدا به زبان مازندرانی؛ چله شو ، شب اول زمستان است که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است. در این شب، زنان خانه از صبح روز آخر پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می کنند و در این شب حتما برنج پخت می شود.مردم اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند.در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه،ماست،میوه و آجیل،سرمای فصل زمستان را از خود دور می چله شو - یلدا در مازندران 

شب یلدا به زبان مازندرانی؛ چله شو ، شب اول زمستان است که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است. در این شب، زنان خانه از صبح روز آخر پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می کنند و در این شب حتما برنج پخت می شود.مردم اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند.در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه،ماست،میوه و آجیل،سرمای فصل زمستان را از خود دور می کنند.اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا،هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد.آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته،تخم هندوانه و کدو،بادام،پسته،فندق،کشمش،انجیر و توت خشک است هم فراموش نمی شود البته گردو که از میوه های اصلی سر سفره است.

]]>
سر پل ذهاب 2017-11-17T18:08:43+01:00 2017-11-17T18:08:43+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/189 تارا توریسم سر پل ذهابسرپل ذهاب (زهاب) (کردی:سه‌رپێڵ زه‌هاو) یکی از شهرهای استان کرمانشاه ایران و مرکز شهرستان سرپل ذهاب است. مردم این شهر کرد هستند و به زبان کردی حرف می‌زنند. این شهر مرزی ایران در زمان جنگ ایران و عراق به شدت آسیب دید اما بعد از جنگ بازسازی شد.آشوری‌ها از این شهر به نام کالمانو یاد کرده‌اند. در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسرو شاد فیروز بوده‌است. در کتاب های تاریخی و جغرافیا، ذهاب را به صورت زهاو (زهاو در سرپل ذهاب (زهاب) (کردی:سه‌رپێڵ زه‌هاو) یکی از شهرهای استان کرمانشاه ایران و مرکز شهرستان سرپل ذهاب است. مردم این شهر کرد هستند و به زبان کردی حرف می‌زنند. این شهر مرزی ایران در زمان جنگ ایران و عراق به شدت آسیب دید اما بعد از جنگ بازسازی شد.
آشوری‌ها از این شهر به نام کالمانو یاد کرده‌اند. در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسرو شاد فیروز بوده‌است. در کتاب های تاریخی و جغرافیا، ذهاب را به صورت زهاو (زهاو در کوردی به معنی آب خیز است که از دو واژه زه + آو به معنی آب ساخته شده‌است) نگاشته‌اند و آن را مرکز ناحیه حلوان معرفی کرده‌اند. در دوران خلفای عباسی، این ناحیه تابع حکومت بغداد بود ولی بعدها به استثنای دوران زندیه و قاجاریه (تا سال ۱۳۳۸ ه‍. ق) که توسط پادشاهان عثمانی اداره می‌شد همیشه جزء قلمرو ایران بود. حلوان شهر مهم ساسانی‌ها و پایتخت ۱۵۶ساله بنوعنازیان است. «ابن خلدون» قدیمی‌ترین آثار تمدن آسیا را در این شهر مشاهده کرد و «راویلینسون» آنرا یکی از هشت شهر باستانی دنیا می‌داند.

و زلزله ای که بیش از  ۵۳۸ کشته بر جای گذاشت

]]>
در هر صبحانه می توان تاریخ طبیعت و جغرافیا را دید 2017-11-15T09:06:17+01:00 2017-11-15T09:06:17+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/188 تارا توریسم در هر صبحانه می توان تاریخ طبیعت و جغرافیا را دید....درسته آیا؟یاسوج جایی که نان صبحانه اش از بلوط تهیه و پخته می شود بلطو که ریشه در تاریخ و طبیعت ذاتی یاسوج دارد. بلوط را در نان، غذا و داروها نیز می توان یافت. نانی که از فرآوری میوه درخت بلوط به دست می آید، در درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی موثر است.این نان که به «نان کلگی» معروف است از قدیمی‌ترین نان های محلی کهگیلویه و بویراحمد است که برای تهیه آن، میوه درخت بلوط را چیده و به طور سنتی فرآوری می کنند.برای تهیه‌ نان بلوطی، عصاره‌ ب در هر صبحانه می توان تاریخ طبیعت و جغرافیا را دید....درسته آیا؟

یاسوج 

جایی که نان صبحانه اش از بلوط تهیه و پخته می شود بلطو که ریشه در تاریخ و طبیعت ذاتی یاسوج دارد. بلوط را در نان، غذا و داروها نیز می توان یافت. 

نانی که از فرآوری میوه درخت بلوط به دست می آید، در درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی موثر است.

این نان که به «نان کلگی» معروف است از قدیمی‌ترین نان های محلی کهگیلویه و بویراحمد است که برای تهیه آن، میوه درخت بلوط را چیده و به طور سنتی فرآوری می کنند.

برای تهیه‌ نان بلوطی، عصاره‌ بلوط یا «کلگ» را درون آب یک هفته می‌خیسانند، تا به‌صورت خمیر درآمده و  سپس آن‌را درون سبدهای مخصوصی که از شاخه‌های بادام کوهی می‌سازند، پالایش می‌کنند.

برکو

یکی دیگر از نان های سنتی این استان نان «برکو» است که برای تهیه آن از آرد گندم مخلوط با بلغور گندم استفاده می کنند.

گرده ذرتی

«گرده ذرتی» یکی دیگر از نان‌های سنتی است که با آرد ذرت تهیه می شود و برای پخت نان ابتدا آرد ذرت را خیسانده تا کمی ترش شود و سپس تابه سنتی مخصوص را روی آتش قرار داده و خمیر را روی آن پهن می کنند.

در مرحله بعد تابه را از روی آتش برداشته و وارونه روی زغالها قرار می دهند تا پخته شود و سپس با روغن یا کره حیوانی چرب کرده و می خورند.

شلشلی

«شُلشُلی» از دیگر نان های استان است که با آرد گندم تهیه می شود.

این نان با آرد گندم تهیه شده و بسیار خوشمزه است.

]]>
فرهاد ترکی 2017-11-02T20:53:29+01:00 2017-11-02T20:53:29+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/187 تارا توریسم  فرهاد کی بود؟ کدام موه را کند؟ شیرین که بود؟ فرهاد و شیرین در کدام ادبیات بودند؟.... عجیب اینکه شهری در ترکیه هست به نام آماسیا و کوهی در آن هست و افسانه ای که فرهادی بودی که برای بانویی به نام شیرین کوهی در آماسیا را کند و چه عجیب. به این افسانه ، افسانه "آینالی ماغارا" می گویند.طبق این افسانه فرهاد از نقاشان پرس ها در آناتولی آن روز بود که زیر نظر پرس ها اداره می شد.  فرهاد کی بود؟ کدام موه را کند؟ شیرین که بود؟ فرهاد و شیرین در کدام ادبیات بودند؟....


عجیب اینکه شهری در ترکیه هست به نام آماسیا و کوهی در آن هست و افسانه ای که فرهادی بودی که برای بانویی به نام شیرین کوهی در آماسیا را کند و چه عجیب. به این افسانه ، افسانه "آینالی ماغارا" می گویند.

طبق این افسانه فرهاد از نقاشان پرس ها در آناتولی آن روز بود که زیر نظر پرس ها اداره می شد.


]]>
بهتر ببینیم 2017-09-07T12:56:03+01:00 2017-09-07T12:56:03+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/186 تارا توریسم بعضی وقتها آنچه اطرافمون هست رو خوب نگاه نمی کنیم همیشه دوردستها رو می خواهیم همیشه چیزی رو می خواهیم که تو دستمون نیست من همین جا همین تهران و همین نزدیکی ها رو از دید خودم با چشم خودم با حس خودم خواستم ببینم قشنگه ؟ من همین جا همین تهران و همین نزدیکی ها رو از دید خودم با چشم خودم با حس خودم خواستم ببینم 
قشنگه ؟


]]>
اقوام و رقص ها 2017-08-17T08:02:02+01:00 2017-08-17T08:02:02+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/185 تارا توریسم اقوام ایرانی: ایرانیانفارسی زبانانکردبلوچمازندرانیگیلکلرمردم لکتالشیباصریتاتگرجی‌هاگرجی‌های ایرانارمنی‌هاارمنی‌های ایرانترک‌زبانانآذربایجانیقشقاییشاهسونترکمنافشارقاجاربیاتعربعربتنوع رقص های ایرانی به مراتب از اقوام بیشتر است که به مرور آورده می شودورشرنک، رقص محلی سبزوارگفته می‌شود که ورشرنگ رقصی است که در زمان حمله مغول‌ها ، که هرگونه تحرک نظامی ایرانیان ممنوع بودند مورد توجه قرار گرفت. سبزواری‌ها در پوشش این رقص در واقع مهارت‌های نظامی را تمرین می‌کردند. رقص ورشرنگ فلسفه‌ دیگری نیز دارد اقوام ایرانی: 

]]>
امرتات 2017-08-08T19:47:51+01:00 2017-08-08T19:47:51+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/184 تارا توریسم در مردادیم در امرداد در ماه باستانی مردادامرداد در فارسی، در اوستا، آمره تات و در پهلوی آمردات، به معنای جاودانگی و بی مرگی ست. امرداد در باورهای ایرانی، نگهبان و سرپرست گیاهان و رستنی ها در جهان خاکی بشمار می رود.این نام در اوستا بویژه در گات ها، صفتی است که برای زوال ناپزیری و پایندگی خداوند بکار می رود. این جشن سزاوار شادمانی و نشاط و بی مرگی، امروز به غلط تحت نام مردادگان، در بین مردم رایج است. زیرا مرداد به معنی نیستی و مرگ است اما وقتی که حرف الف در اول آن قرار می گیرد آن را نفی می کند و ب در مردادیم در امرداد در ماه باستانی مرداد
امرداد در فارسی، در اوستا، آمره تات و در پهلوی آمردات، به معنای جاودانگی و بی مرگی ست. امرداد در باورهای ایرانی، نگهبان و سرپرست گیاهان و رستنی ها در جهان خاکی بشمار می رود.این نام در اوستا بویژه در گات ها، صفتی است که برای زوال ناپزیری و پایندگی خداوند بکار می رود. این جشن سزاوار شادمانی و نشاط و بی مرگی، امروز به غلط تحت نام مردادگان، در بین مردم رایج است. زیرا مرداد به معنی نیستی و مرگ است اما وقتی که حرف الف در اول آن قرار می گیرد آن را نفی می کند و به بی مرگی و جاودانگی، تغییر معنی می دهد.

از جلوه های این ماه، طبیعت سبز، بی مرگی طبیعت، وفور نعمت، وفور میوه، فراوانی آب رودها، آبشارها و رودخانه ها، گل های بسیار زیبا با رنگهای شاد و فرحبخش و آسمانی صاف پر از ستاره می باشد.

این جشن متعلق به امشاسپند امرداد که مظهر جاودانگی و تندرستی و دیر زیستن است، می باشد و فرشته امشاسپندان، نماینده آبادی زمین و پاکی و نظافت است. ایرانیان این روز را جشن می گرفتند و خود را برای پیروی از فرشته مذکور آماده می ساختند.

ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه در باره نگهبانی امشاسپند امرداد از گیاهان می گوید

مرداد ماه که روز هفتم آن مرداد روز است و آن روز را به انگیزه ی پیش آمدن دو نام با هم جشن می گرفتند. معنای مرداد آن است که مرگ و نیستی نداشته باشد و مرداد فرشته ای است که به حفظ گیتی و اقامه ی غذاها و دوایی که اصل آن نبات است و مزید جوع و ضرر و امراض هستند، موکل است.

در این باره در زراتشت نامه چنین سروده شده است

چو گفتار خردادش آمد به سر
همان گاه امرداد شد پیش تر

سخن گفت درباره رستنی
که زرتشت گوید ابا هر تنی

نباید به بیداد کردن تباه
به بیهوده بر کندن از جایگاه

کزو راحت مردم و چارپاست
تبه کردن او، نه راه خداست

Image result for ‫جشن باستانی امرتات‬‎

]]>
مردادگان 2017-08-04T22:09:57+01:00 2017-08-04T22:09:57+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/183 تارا توریسم  جشن امردادگانامرداد نام ششمین و به عبارتی هفتمین و آخرین امشاسپندان است. در آئین زرتشت، خرداد و امرداد، امشاسپندان “كمال” و “دوام” در جهان مینوی و پرستاران آب و گیاه در جهان خاكی ، همواره در كنار هم جای دارند. روز هفتم هر ماه ، امرداد نام دارد و مطابق معمول روز هفتم از ماه امرداد، جشن امردادگان برگزار می شد كه در دوران باستان و عصر ساسانی و پس از آن مراسم و آدابی در دشت و فضای باز انجام می شد.موبد اردشیر آذرگشسب می نویسد كه چون امرداد ، فرشته جاودانی و بی مرگی است و در عالم جسمانی ن  جشن امردادگان
امرداد نام ششمین و به عبارتی هفتمین و آخرین امشاسپندان است. در آئین زرتشت، خرداد و امرداد، امشاسپندان “كمال” و “دوام” در جهان مینوی و پرستاران آب و گیاه در جهان خاكی ، همواره در كنار هم جای دارند.
روز هفتم هر ماه ، امرداد نام دارد و مطابق معمول روز هفتم از ماه امرداد، جشن امردادگان برگزار می شد كه در دوران باستان و عصر ساسانی و پس از آن مراسم و آدابی در دشت و فضای باز انجام می شد.موبد اردشیر آذرگشسب می نویسد كه چون امرداد ، فرشته جاودانی و بی مرگی است و در عالم جسمانی نگهبان نباتات و روییدنیها می باشد، می توانیم به حدس قریب به یقین بگوییم كه پدران ما در این روز به باغها و مزارع خرم و دل نشین دور از محوطه شهر می رفتند و طی مراسمی این جشن را با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می كردند.
]]>
آبشارهای پله کانی دره قره قا 2017-08-01T21:18:47+01:00 2017-08-01T21:18:47+01:00 tag:http://taratourism.mihanblog.com/post/182 تارا توریسم در سه کیلو متری شمال روستای فارسیان آبشارهای پله کانی دره قره قا بطول ۳ کیلومتر که از کوهپایه های منطقه پاکندس سرچشمه گرفته و تا دیو چشمه تداوم دارد در تمام فصل زمستان و بهار جلوه خاصی به منطقه بخشیده است. بعد از گذر از روستای فارسیان و حدود ۳ کیلومتر حرکت در جاده سیجان، یک کیلو متر قبل از رسیدن به دو راهی سیجان به پاکندس به این آبشارها خواهید رسید.  در سه کیلو متری شمال روستای فارسیان آبشارهای پله کانی دره قره قا بطول ۳ کیلومتر که از کوهپایه های منطقه پاکندس سرچشمه گرفته و تا دیو چشمه تداوم دارد در تمام فصل زمستان و بهار جلوه خاصی به منطقه بخشیده است. 

بعد از گذر از روستای فارسیان و حدود ۳ کیلومتر حرکت در جاده سیجان، یک کیلو متر قبل از رسیدن به دو راهی سیجان به پاکندس به این آبشارها خواهید رسید. 
]]>